دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره كاميون و اتوبوس

چرا موتور کامیون جوش می‌آورد؟

۹۳ بازديد

از مهم‌ترین خصوصیات موتور کامیون حداکثر میزان دمای است که می‌تواند آن موتور تحمل کند. که اگر این دما از حد استاندارد خود عبور کند که بیش از این حد استاندارد است باعث گرم شدن خودرو می شود و به آن جوشاندن خودرو می گویند.

 

اگر هنگام رانندگی به خصوص در روزهای گرم و پر ترافیک، نشانگر آمپر آب روی خط قرمز قرار داشته باشد یا بخار از کامیون خارج شود. ماشین شما قطعا در حال جوشیدن است. توصیه می شود در اولین قدم قبل از هر گونه آسیب به موتور، رانندگی را متوقف کرده و کامیون خود را متوقف کنید.اگر موتور جوشید و به رانندگی ادامه دادید ممکن است قطعاتی همچون پیستون، سرسیلندر، سوپاپ، میل لنگ و سایر قسمت های موتور کامیون آسیب جدی ببینند. و مجبورید برای خرید به فروشگاه‌هایی که فروش لوازم یدکی ماشین سنگین دارند مراجعه کنید.

با ماشین جوش داده شده خود چه کنیم؟

اگر کولر ماشین روشن است، آن را خاموش کنید تا فشار روی موتور کمتر شود.

شیشه های ماشین را پایین بیاورید.

اگر در ترافیک هستید، دنده را رها کنید. سپس پدال گاز را کمی فشار دهید که باعث افزایش سرعت پمپ آب و فن رادیاتور می شود.

ناگهان متوقف نشوید؛ سرعت خود را کم کنید و سپس ماشین خود را متوقف کنید.

بیش از حد ترمز نکنید که باعث افزایش دمای موتور می شود.

بعد از مدتی بخاری ماشین را روشن کنید تا گرمای موتور به داخل ماشین منتقل شود و موتور خنک شود.

به هیچ عنوان در رادیاتور را باز نکنید. به این علت که آب رادیاتور در نقطه جوش است و با باز کردن زود هنگام درب رادیاتور باعث می‌شود آب با سرعت به سر و صورت شما بپاشد. در این موقعیت باید چند دقیقه‌ای صبرکنید تا موتور خنک شود و در مخزن آب خودرو مقداری آب بریزید.

دلایل جوش‌آمدن ماشین و چگونگی تعمیر آن

دلایل بسیاری باعث جوش آندن خودرو می‌شود از جمله آن دلایل عبارتند از: رانندگی در هوای گرم، استفاده از کولر، ترافیک سنگین، رانندگی در سربالایی و ...

 

1-روغن موتور

روغن موتور بسیار در خنک ماندن موتور مؤثر است به همین دلیل اگر روغن موتور خراب شده باشد و از حد اصلی آن کم شود، دمای موتور افزایش می یابد و ممکن است باعث جوش آمدن خودرو شود. زیرا روغن موتور علاوه بر صاف و نرم شدن قطعات موتور در خنک شدن آن نیز تاثیر دارد.

توصیه می شود سطح روغن موتور خود را بر اساس برنامه زمانی مشخص به خصوص در هوای گرم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

 

2-خرابی فن رادیاتور

پروانه موتور یا همان فن رادیاتور وظیفه خنک سازی آب رادیاتور و در نهایت موتور را دارد. اگر کنتور آب دمای بیش از حد مجاز را نشان دهد و فن رادیاتور روشن نشود یا شدت چرخش آن بسیار کند باشد. مسلم است که یکی از قطعات پروانه موتور دچار مشکل یا خرابی شده و منجر به جرقه زدن می شود.

 

برای بررسی وضعیت فن ابتدا کولر را روشن کنید. اگر در همان زمان، فن خنک کننده رادیاتور فعال شود. قطعا استارت فن یا مدار کنترل مشکل دارد.

 

روش دیگر برای بررسی چرخاندن پره های فن پس از خاموش کردن ماشین است. اگر تیغه ها به سختی می چرخند، احتمالاً نیاز به تعویض دارند. همچنین فراموش نکنید که مشبک جلوی رادیاتور را چک کنید، زیرا ممکن است چیزی مانع عبور هوا از فن به رادیاتور شود.از آنجایی که فن رادیاتور در خودروهای جدید برقی است، توصیه می شود برای شناسایی و رفع ایراد به متخصص مراجعه کنید.

 

3-خرابی پمپ آب

پمپ آب وظیفه تامین آب به سیستم خنک کننده موتور را بر عهده دارد. بنابراین اگر مقدار آب موتور خودرو کم شد پمپ را چک کنید تا دچار مشکلاتی از قبیل خرابی پروانه های داخلی، خرابی بلبرینگ یا نشتی زیر پمپ به دلیل خرابی کاسه نمدی نشود.

4-نشتی قطعات سیستم خنک کننده موتور

اگر هر یک از قطعات  مانند رادیاتور، پمپ آب، شیلنگ ها، محفظه ترموستات و واشر سرسیلندر دچار نشتی آب شوند، موتور با مشکل تامین آب و در نتیجه جوشیدن مواجه می شود. بنابراین مطمئن شوید که قطعات موتور نشتی ندارند.

 

5-مایع خنک کننده

یکی از دلایل دیگر جوشاندن خودرو می تواند استفاده از خنک کننده نامناسب (ضد شوفاژ) یا نسبت کم یا زیاد آب به خنک کننده باشد.همچنین در دمای زیر صفر، مایع خنک‌کننده به صورت ژله‌ای در می‌آید و ممکن است منجر به گرفتگی موتور شود. بنابراین در این شرایط بهترین گزینه تعویض مایع خنک کننده است.

 

6-گرفتگی شیلنگ ها

گردش مایع خنک کننده در موتور به عهده شیلنگ های خودرو است. اگر گرد و غبار یا ذرات ریز وارد شیلنگ ها شود منجر به گرفتگی آنها و در نهایت تامین آب در سیستم خودرو دچار مشکل می شود. بنابراین فراموش نکنید که به طور مرتب شیلنگ ها را چک کنید و از تمیز بودن آنها مطمئن شوید.

 

7- خرابی در ترموستات

ترموستات قطعه ای مکانیکی است که مسیر آب در موتور را بر اساس زمان بندی باز و بسته می کند. اگر ترموستات به موقع باز نشود، ماشین شما به سرعت می جوشد.

 

8-خرابی پمپ آب

مراقب باشید که تسمه پمپ آب شل یا پاره نشده باشد که باعث اختلال در عملکرد پمپ آب می شود. اگر تسمه مشکلی ندارد اما پمپ آب به درستی کار نمی کند. چیزی نیست که شما بتوانید انجام دهید. بنابراین بهتر است به مکانیک مراجعه کنید و پمپ آب خودرو خود را تعمیر کنید.

 

در متن بالا نکات مهمی که باعث جوش آمدن موتور می شود را برای شما شرح دادیم که در لحظه جوشیدن به خودروی خود آسیب نرسانید؛ ما به شما کمک می کنیم تا حد امکان خودتان مشکل را برطرف کنید، اما توصیه ما این است که در صورت نیاز به رفع مشکلات اساسی به تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.