پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره كاميون و اتوبوس

تعويض كيسه باد كاميون

۱۰۶ بازديد

كيسه باد خودروهاي سنگين و سواري يكي از قطعات بسيار مهمي است كه مي‌تواند در هنگام به وجود آمدن تصادفات شديد از به خطر انداختن جان شما محافظت كند. به همين جهت لازم است كه حتماً در صورت نداشتن كيسه باد آن را خريداري كرده و در صورتي كه كيسه باد كاميون شما ايراد پيدا كرده باشد آن را تعويض كنيد.

به خاطر داشته باشيد كه نحوه تعويض كيسه باد كاميون بسيار مهم است و كيسه باد بايد به درستي تنظيم شود. به اين خاطر كه در برخي از مواقع به دليل تعويض كيسه باد كاميون به صورت اشتباه مي‌تواند خسارت‌هاي مختلفي را به دنبال داشته باشد. به همين جهت در اين مقاله تصميم گرفته‌ايم تا درباره انواع كيسه باد كاميون و نحوه تعويض آن صحبت كنيم. پس با ما همراه شويد.
كيسه باد كاميون چيست؟
نكته بسيار مهمي كه همين ابتدا بايد به آن اشاره كنيم اين است كه استفاده از كيسه باد در كاميون‌ها به هيچ عنوان ضرورتي ندارد. به عنوان مثال كيسه هوا نمي‌تواند باعث ظرفيت بكسول كاميون‌ها يا افزايش بار آن‌ها شود. اما با اين وجود تعويض كيسه باد كاميون و استفاده صحيح از آن مي‌تواند مزاياي مختلفي به همراه داشته باشد.
براي خريد قطعات كاميون بنز اكسور و كاميون بنز اكتروس از فروشگاه تهران يكتا كليك كنيد.
به طور مثال استفاده از كيسه باد در كاميون مي‌تواند هندلينگ وسيله نقليه را بهبود ببخشد و در نتيجه امكان يك سواري آسان و راحت را براي رانندگان فراهم كند. از طرفي ديگر استفاده از كيسه باد در كاميون مي‌تواند به كاميون كمك كند تا در دست‌اندازها و سطوح خشن جاده كنترل بهتري داشته باشد.
نكته‌اي كه جالب است بدانيد اين است كه كيسه باد كاميون مي‌تواند تا حد زيادي باعث كاهش مصرف سوخت و همچنين افزايش طول عمر لاستيك‌هاي خودرو شود. به همين جهت با نصب و نگهداري صحيح از كيسه باد مي‌توانيد هزينه‌هاي جانبي خودروتان را تا حد بسيار زيادي كاهش دهيد.
علاوه بر اين، اگر قصد حمل بار سنگين و يدك كشي با كاميون را داريد وجود يك كيسه باد به جلوگيري از آسيب ديدن شاسي كاميون كمك خواهد كرد. بسياري از كاميون‌ها داراي مشكل افتادگي در قسمت عقب هستند كه اين موضوع مي‌تواند خطرات گوناگوني را به همراه داشته باشد و از طرفي ديگر اين اتفاق مي‌تواند باعث كاهش ديد راننده شود. در حالي كه با استفاده از كيسه باد مي‌توان اين مشكل را حل كرد.

 

 

 

نحوه تعويض كيسه باد كاميون
در اين بخش مي‌خواهيم درباره آموزش تعويض كيسه باد كاميون صحبت كنيم. نكته مهمي كه همان ابتدا بايد در اين باره توجه داشته باشيد اين است كه براي تعويض كيسه باد كاميون شما به ابزار آلات مختلف مانند مته، جك، پيچ و مهره و... كه از جمله مهم‌ترين ابزار آلات هستند احتياج خواهيد داشت.
از طرفي ديگر بسته به نوع كيسه باد ممكن است به كمپرسور اضافي نيز احتياج داشته باشيد. پس از تهيه اين لوازم تعويض كيسه باد كاميون نيم ساعت زمان خواهد برد. براي تعويض كيسه باد كاميون بايد توجه داشته باشيد كه به طور معمول يك دفترچه حاوي دستورالعمل‌ها و اطلاعاتي درباره تعويض و نصب كيسه باد كاميون وجود دارد كه در اختيار شما قرار مي‌گيرد.
با استفاده از همين دستورالعمل‌ها مراحل زير را دنبال كنيد:
  • در ابتدا نياز است تا كاميون را به كمك جك‌هاي به خصوص بلند كرده تا به كيسه هوا دسترسي پيدا كنيد.
  • ممكن است كيسه باد كاميون شما كمپرسور داشته باشد. در اين صورت بايد كليد آن را خاموش كنيد يا فيوز آن را برداريد.
  • سپس به سراغ پيچ و مهره‌هايي كه باعث محكم شدن كيسه هوا شده‌اند برويد و آن‌ها را باز كنيد. پس از باز كردن آن‌ها اطمينان حاصل كنيد كه كيسه هوا به آساني از محل خود خارج مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود كه قبل از درآوردن كيسه باد كمي آن را فشار دهيد تا هواي باقيمانده در آن خارج شده و آسان‌تر بيرون بيايد.
  • حالا مي‌توانيد كيسه هواي كاميون را از براكت جدا كرده و آن را به آساني تعويض كنيد. سپس قسمت‌هاي قبلي را به صورت برعكس انجام داده تا كيسه باد تعويض شود و آن را محكم در جاي خود نصب كنيد.

 

 

 

انواع كيسه باد كاميون
حالا كه تا اينجاي كار با كيسه باد و تعويض كيسه باد كاميون آشنا شديد، در اين قسمت بايد كمي درباره انواع كيسه باد كاميون صحبت كنيم. با رشد تكنولوژي، برندهاي مختلفي توانستند از تكنولوژي‌هاي گوناگون بهره برده و انواع كيسه باد كاميون را توليد كنند. در حال حاضر شركت‌هايي مانند بنز، ولوو، اسكانيا، رنو و... در توليد كيسه باد سهم بسزايي دارند.
كيسه باد كشنده‌ها
براي كشنده‌هايي مانند آكتروس، اكسور و... بيشتر از كيسه بادهايي با شماره ۴۳۹۰ و يا كيسه باد ۴۱۸۳ استفاده مي‌شود. اين دو مدل از كيسه باد بدون پليت آهني بوده و از نظر طراحي و شكل ظاهري كاملاً شبيه به يكديگر هستند. اما با اين حال كيسه باد ۴۱۸۳ از كيسه باد ۴۳۹۰ اندازه بزرگ‌تري دارد.
براي كشنده‌هاي اسكانيا از كيسه بادهايي با شماره ۹۱۳ و كيسه باد ۶۰۸ كه از جمله پرمصرف‌ترين كيسه باد هستند استفاده مي‌شود. كيسه باد ۶۰۸ از كيسه باد ۹۱۳ پركاربردتر است.
كيسه باد نيم كامل ۴۹۱۲
براي كاميون‌ها و كشنده‌هاي ولوو fh از دو شماره كيسه باد ۸۰۳ و كيسه باد ۴۱۶ استفاده مي‌شود. كيسه باد ۸۰۳ جلوي ديفرانسيل ولوو و كيسه باد ۴۱۶ در قسمت عقب كاميون اف اچ قرار داده مي‌شود. هر دوي اين كيسه بادها كاملاً مشابه يكديگر هستند. اما با اين حال كيسه باد ۸۰۳ اندازه بزرگ‌تري از كيسه باد ۴۱۶ دارد.
كيسه باد نيم كامل ۸۸۱
كيسه باد نيم كامل ۸۸۱ يكي ديگر از كيسه بادهايي است كه در اغلب كاميون‌ها و تريلي‌هاي بزرگ از آن استفاده مي‌شود. اين كيسه باد از نظر سايز و مصرف زيادي كه دارد در رتبه دوم پرمصرف‌ترين كيسه بادها قرار داده مي‌شود.
كيسه باد نيم كامل ۸۱۳
كيسه باد نيم كامل ۸۱۳ با مشخصه اصلي آن كه چهار پيچ بر روي پليت آن قرار گرفته است در اغلب كاميون‌ها و تريلي‌ها به كار برده مي‌شود.
كيسه باد نيم كامل ۴۰۲۳
كيسه باد نيم كامل ۴۰۲۳ بيشتر براي كاميون‌ها و محور تريلي اس اي اف كاربرد دارد. از طرفي ديگر ميزان مصرف آن نسبت به كيسه باد ۴۰۲۲ نيز بسيار كمتر است.

 

 

 

سخن پاياني
در اين مقاله درباره تعويض كيسه باد كاميون و انواع آن صحبت كرديم. براي تعويض كيسه باد كاميون شما به تجهيزات گوناگوني براي انجام اين كار نياز داريد تا بتوانيد به خوبي و قدم به قدم اين آموزش را انجام دهيد. براي انجام اين كار همان‌طور كه در اين مقاله به آن اشاره كرديم، لازم است ابتدا خودرو سنگين را بلند كرده، كمپرسور را قطع كنيد و سپس اتصالات كيسه هم را از آن جدا كنيد و آن را از روي براكت خارج كنيد.
پس از تعويض كيسه باد نياز است تا تمامي اين مراحل را باري ديگر مجدداً انجام دهيد. اگر مي‌خواهيد به بهترين شكل ممكن از كيسه باد خودرويتان استفاده كنيد، آن را به درستي تنظيم كرده و در نگهداري از آن نهايت دقت را داشته باشيد.
تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.