چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره كاميون و اتوبوس

تاريخ انقضا لاستيك

۷۴ بازديد

دانستن تاريخ انقضاي لاستيك و تعويض به موقع آن مي‌تواند تأثير بسيار مثبتي بر روي عملكرد درست لاستيك‌هاي خودرو شما داشته باشد. در اين ميان كساني كه نسبت به تاريخ لاستيك خود بي توجه هستند و مدت زيادي از آن استفاده مي‌كنند باعث مي‌شوند تا لاستيك به مرور زمان كم باد شده و مشكلات ناگواري براي آن‌ها به وجود آيد.

از طرفي ديگر بسياري از افراد بدون توجه به تاريخ انقضاي لاستيك ماشين و فقط با مشاهده ظاهر نو و سالم آن اقدام به خريد لاستيك‌هاي قديمي و انبار شده مي‌كنند. در حالي كه اين لاستيك‌ها با وجود قيمت بالا، طول عمر بسيار كمي دارند. متأسفانه در بازار تعداد اين لاستيك‌هاي انبار شده و دسته چندم بسيار زياد است كه البته تاريخ توليد آن‌ها بيشتر از ۵ سال هم نيست. بنابراين شما بايد با نحوه خواندن تاريخ انقضا لاستيك و تعويض به موقع آن آشنا باشيد. در اين مقاله مي‌خواهيم به شما نحوه خواندن تاريخ مصرف لاستيك را آموزش دهيم پس با تهران يكتا همراه شويد.

چرا دانستن تاريخ توليد و انقضاي لاستيك خودرو اهميت دارد؟

لاستيك خودرو يكي از مهم‌ترين اعضاي سيستم انتقال قدرت در خودروها است و نقش بسيار مهمي در كنترل خودرو بر عهده دارد. انتخاب تاير مناسب و نگهداري از لاستيك خودرو يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه در بهبود عملكرد خودرو به شما كمك خواهد كرد. در ايران به دليل نوسانات ارزي و گراني افراد زيادي به دنبال فرصت‌طلبي و سودجويي در زمينه فروش لاستيك‌هاي استفاده شده هستند. به طوري كه لاستيك‌هاي قديمي را به جاي لاستيك‌هاي جديد به ديگران مي‌فروشند. در حالي كه استفاده از اين لاستيك‌ها مي‌تواند باعث عدم رعايت سرعت مناسب شود. اين موضوع به خصوص در شرايط نامناسب جاده‌ها ممكن است براي رانندگان خطرآفرين باشد.

براي خريد لوازم يدكي كاميون بنز و لوازم بدنه ولوو از تهران يكتا كليك كنيد.

از طرفي ديگر اين لاستيك‌ها نسبت به لاستيك‌هاي كامل، ساييدگي بيشتري دارند. بنابراين دانستن تاريخ توليد و انقضاي لاستيك اهميت بسيار زيادي دارد. با دانستن تاريخ انقضا لاستيك به راحتي متوجه مي‌شويد كه چه كسي قصد دارد به شما يك لاستيك كهنه را غالب كند و يا آيا لاستيكي كه مي‌خواهيد بخريد كاملاً نو است يا خير. توجه داشته باشيد كه استفاده از لاستيك‌هاي تاريخ گذشته و قديمي مي‌تواند خطراتي مانند واژگوني خودرو و عدم تعادل را براي خودروي شما ايجاد كند.

تاريخ انقضاي لاستيك كجاست؟

نكته‌اي كه در ابتدا بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه تمام لاستيك‌هاي توليد شده توسط برندهاي مختلف مانند لاستيك‌هاي خودروهاي سبك و سنگين تاريخ انقضا دارد. در نتيجه تاريخ انقضاي لاستيك خارجي و لاستيك ايراني به راحتي قابل تشخيص است. تاريخ‌هاي درج شده بر روي تمامي اين لاستيك‌ها و حتي لاستيك‌هاي ايراني به صورت ميلادي هستند. نكته‌اي كه بايد به آن اشاره كنيم اين است كه هيچ گاه بر اساس ظاهر لاستيك نمي‌توانيد تاريخ توليد آن را تشخيص دهيد. بلكه بايد حتماً به اعدادي كه بر روي آن حك شده است توجه كنيد.

مدت تاريخ انقضاي لاستيك به طور معمول در قسمت حاشيه دور لاستيك يا فاق آن درج شده است. اين تاريخ معمولاً چهار رقمي بوده كه دو رقم سمت راست آن نشان دهنده سال و دو رقم دوم از سمت راست هفته توليد شده آن را نشان مي‌دهد. براي اينكه بهتر متوجه اين موضوع شويد مي‌خواهيم براي شما مثالي ارائه دهيم.

به طور مثال فرض كنيد تاريخ حك شده بر روي لاستيك خودرو شما به صورت F761309 است. دو رقم اول از سمت راست يعني 09 نشان دهنده سال توليد اين لاستيك يعني سال 2009 است و دو رقم بعدي از سمت راست يعني 13 هفته توليد شدن اين لاستيك را نشان مي‌دهد. در نتيجه مي‌توان اين موضوع را متوجه شد كه اين لاستيك در اوايل ماه سوم از سال 2009 ساخته شده است.

تاريخ انقضاي لاستيك چقدر است؟

تاريخ انقضاي لاستيك چقدر است؟

درست است كه تاريخ انقضا لاستيك بر اثر تكنولوژي به كار رفته در ساخت آن‌ها مي‌تواند با يكديگر متفاوت باشد، اما به هر حال طبق استانداردهاي ارائه شده به وسيله دپارتمان حمل و نقل آمريكا تاريخ مصرف لاستيك به طور معمول 5 سال پس از توليد شدن آن است. در نتيجه پس از گذشت اين مدت حتي با وجود اينكه از لاستيك هيچ‌گونه استفاده‌اي هم نشده باشد لاستيك فرسوده شده و بهتر است از آن استفاده نكنيد. به اين خاطر كه پس از گذشت 5 سال از تاريخ توليد شدن لاستيك، مواد به كار رفته در آن كيفيت هميشگي خود را از دست مي‌دهند. علاوه بر همه اين‌ها تغييرات استاتيكي در لاستيك رخ داده كه باعث از بين رفتن مواد ضد اكسيد زن و ضد ازن در آن مي‌شود. در نتيجه روند فاسد شدن لاستيك سريع‌تر شده و تخريب بافت به دنبال دارد.

متاسفانه به اين دليل كه در بازار ايران تعداد زيادي از لاستيك‌هاي خارجي انبار شده‌اند و از تاريخ توليد آن‌ها پنج يا شش سال مي‌گذرد در اكثر مواقع تشخيص اين لاستيك‌ها از لاستيك‌هاي تازه توليد شده بسيار سخت خواهد بود. براي همين است كه توصيه مي‌شود حتماً لاستيك خودرو خود را از نمايندگي‌هاي معتبر تهيه كنيد.

به طور عمده آج لاستيك خودرو بين 5 تا 6 سال عمر دارد و در نهايت به دليل فرسودگي از بين خواهد رفت. در صورتي كه از لاستيك خود خيلي كم استفاده كرديد و از آن به درستي نگهداري كرديد مي‌توانيد مدت بيشتري از آن استفاده كنيد. اما پس از آن بايد حتماً به فكر خريد يك لاستيك جديد براي خودرو خود باشيد.

تاريخ انقضاي لاستيك خارجي

براي افزايش طول عمر لاستيك چه بايد كرد؟

با چند راهكار ساده مي‌توانيد طول عمر لاستيك خود را از آن چيزي كه گفته شد نيز بيشتر كنيد. به عنوان مثال اولين كاري كه بايد براي افزايش طول عمر لاستيك انجام دهيد اين است كه فشار هواي آن را به درستي تنظيم كرده و به خوبي از آن نگهداري كنيد.

از طرفي ديگر سبك رانندگي شما نيز تأثير بسيار زيادي بر روي كاركرد لاستيك‌هاي خودرو و تاريخ انقضا لاستيك خواهد داشت. بنابراين سعي كنيد از ويراژ دادن، رفتن به جاده‌هاي نامناسب و... خودداري كنيد. با انجام اين كارهاي گفته شده حتي پس از گذشت 5-6 سال مي‌توانيد متوجه شويد كه لاستيك خودروتان خيلي دچار آسيب جدي نشده است و مي‌توانيد باز هم تا مدتي از آن استفاده كنيد.

 

نشانه‌هاي لاستيك تاريخ گذشته چيست؟

لاستيك‌هايي كه مدت زمان زيادي از مصرف آن‌ها گذشته و يا مدتي است كه تاريخ انقضاي آن‌ها تمام شده است در برخي از شرايط به راحتي قابل تشخيص هستند. به طور معمول لاستيك‌هايي كه از تاريخ توليد آن‌ها گذشته و يا از آن‌ها در شرايط نامناسبي نگهداري شده است نشانه‌هايي مانند خط روي لاستيك، ايجاد ترك‌هاي ريز و درشت روي ديواره و يا تغيير رنگ دارند.

اين نشانه‌ها در واقع بيانگر اين هستند كه از لاستيك در شرايط بسيار بدي نگهداري شده كه در نهايت باعث فرسودگي آن‌ها شده است. در صورتي كه لاستيك تازه توليد شده باشد و يا كاملاً نو باشد به هيچ عنوان اين نشانه‌ها را بر روي آن‌ها مشاهده نخواهيد كرد.

 

مدت تاريخ انقضاي لاستيك

سخن پاياني

در اين مقاله درباره تاريخ انقضا لاستيك و نحوه خواندن آن صحبت كرديم. از آنجايي كه لاستيك خودرو يكي از پراهميت‌ترين اعضاي سيستم خودرو است؛ در نتيجه بايد حتماً مانند ديگر اعضاي خودرو به تاريخ توليد و انقضا آن توجه بسيار زيادي داشته باشيد. در اين مقاله متوجه شديد كه نحوه خواندن تاريخ انقضاي لاستيك به هيچ عنوان كار سختي نيست و فقط به دقت شما نياز خواهد داشت.

در پايان به شما توصيه مي‌كنيم براي جلوگيري از اتفاقات ناگواري مانند به خطر افتادن سلامتي، تصادف‌هاي شديد و يا تركيدن لاستيك حتماً به عمر مفيد آن دقت كنيد. عمر مفيد لاستيك‌هاي خودرو بنابر سرعت خودرو، نوع و وضعيت جاده، وزن وارد شده به خودرو و مسافت طي شده مي‌تواند متفاوت باشد.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.