پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره كاميون و اتوبوس

كاسه نمد چيست؟

۷۱ بازديد
كاسه نمد يك نوع واشر مكانيكي است كه براي آب‌بندي و محافظت از نشت روغن و يا ممانعت از ورود گرد و خاك و آلودگي‌ها طراحي شده است. كاسه ‌نمدها مي‌توانند به صورت دايناميك و استاتيك مورد استفاده قرار گيرند.
كاسه نمد دايناميك يكي از پراستفاده‌ترين قطعات در طراحي خودروها است به اين خاطر كه ساده، مطمئن و ارزان است و البته نصب بسيار آساني هم دارد. در اين مقاله مي‌خواهيم به سوال كاسه نمد ماشين چيست؟ پاسخ دهيم و به معرفي انواع كاسه نمد ماشين بپردازيم پس با ما همراه شويد.
كاسه نمد چيست و چه كاربردي دارد؟
براي شروع بايد به سوال كاسه نمد چيست؟ پاسخ دهيم. تقريباً ساليان طولاني است كه از كاسه نمدها به عنوان مهم‌ترين بلوك ساختاري در طراحي سيستم آب بندي شافت هاي چرخان استفاده مي‌شود. كاسه نمد مي‌تواند در كاربردهاي مختلفي از جمله تجهيزات كم سرعت گرفته تا تجهيزات پرسرعت و در دماهاي زير انجماد تا بيشتر از ۵۰۰ درجه فارنهايت مورد استفاده قرار گيرد.
كاسه نمدها انواع مختلفي دارند كه بسته به كاربردهاي خود مي‌توانند در تجهيزات داخلي، نيروگاه‌ها، تجهيزات پيشران دريايي، ماشين آلات، پمپ‌هاي صنعتي، تجهيزات لايروبي، توربين‌هاي جزر و مدي، توربين‌هاي گازي و هوايي، كمپرسورها و... مورد استفاده قرار گيرند.
در اكثر مواقع حتي مي‌توان چند كاسه نمد در تركيب‌هاي مختلف را به منظور ارائه يك سيستم مقرون به صرفه و در عين حال مطمئن كه متناسب با كاربرد باشند را اعمال كرد. نكته مهمي كه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه طراحي موفق براي به كار بردن كاسه نمدها به نصب مكانيكي صحيح آن‌ها بستگي دارد كه بتواند تغيير شكل اين قطعه را به درستي پيش بيني كند. به اين معني كه كاسه نمد تا زماني كه به لحاظ مكانيكي در جاي خود درست نصب شده باشد مي‌تواند عمليات آب بندي را به درستي انجام دهد.
كاسه نمد را از فروشگاه اينترنتي لوازم يدكي كاميون خريداري كنيد.
عملكرد كاسه نمد
در حالت كلي كاسه نمدها از دو عملكرد عمده برخوردار هستند:
1. كاسه نمد باعث جلوگيري از نشت آب، روانكارها، مواد شيميايي و گاز از درزهاي تجهيزات و ماشين آلات به محيط اطراف مي‌شود.
2. دومين عملكرد اين قطعه محافظت از ورود آلودگي، گردوغبار و خاك از محيط بيروني به محيط درون است.
در نتيجه در يك عبارت كلي مي‌توان اين موضوع را عنوان كرد كه كاسه نمدها وظيفه محافظت از بلبرينگ و قسمت‌هاي متحرك يك سيستم را بر دوش دارند. آن‌ها اين كار را با نگه داشتن و فشار دادن روغن و يا روان كننده در لايه باريك بين شافت و لبه آب بندي انجام مي‌دهند و باعث جلوگيري از نشت آن و محافظت از سيستم در برابر آلودگي و گرد و غبار مي‌شوند.
همانطور كه ميدانيد، سلامت موتور از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در نتيجه انتخاب يك كاسه نمد مناسب خودرو مي‌تواند تأثير بسيار بسزايي در نگهداري و حفظ موتور خودرو داشته باشد.
كاسه نمد چيست؟
اجزاي كاسه نمد
از آنجايي كه كاسه نمدها به طور معمول بين اجزاي ثابت و چرخشي يك دستگاه و يا بين دو جزء در حركت‌هاي نسبي به كار برده مي‌شوند؛ در نتيجه از اجزاي مختلفي نيز تشكيل مي‌شوند. دانستن اجزاي كاسه نمد مي‌تواند اين كمك را به شما كند كه بيشتر با نحوه عملكرد آن آشنا شويد.
كاسه نمد از يك پوشش بيروني لوله‌اي شكل و از ورق استيل كه داراي تداخل مورد نياز براي درزگيري منافذ است تشكيل مي‌شود. اين قطعه يك لبه آب بندي كه از ماده گرما نرم يا الاستومري ساخته شده است دارد و مي‌تواند درزگيري و آب بندي را انجام دهد. اين قطعه داراي لبه‌هاي نوك تيز است. اين لبه تيز به طور معمول به وسيله يك فنر كششي بر سطح روي شافت و همچنين به واسطه يك فشار از قبل تعيين شده فشرده مي‌شود. از جمله اجزاي كاسه نمد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
نمد فشرده
هدف از به كارگيري نمد در ساخت كاسه نمد در واقع جلوگيري از نشت سيالات مختلف بين شافت‌ها و محفظه حاوي سيال است.
واشر كاسه‌اي شكل فلزي
اين واشر به طور معمول از ورقه‌اي فولادي تهيه مي‌شود و هدف از به‌كارگيري آن در واقع استحكام كاسه نمد و افزايش مقاومت آن در برابر ضربه‌هاي وارد شده از حركت شافت است.
فنر
فنر يكي از اجزاي بسيار مهمي است كه در ساخت كاسه نمد به كار مي‌رود. فنرها وظيفه ايجاد فشار و بار شعاعي براي جلوگيري از نشت سيال و همچنين جلوگيري از ايجاد درز را بر دوش دارند.
انواع كاسه نمد ماشين
اگر به بازار قطعات مراجعه كنيد با انواع مختلفي از كاسه نمد مواجه مي‌شويد. دانستن انواع كاسه نمد ماشين اهميت بسزايي دارد. از جمله انواع آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
كاسه نمد سيليكوني
كاسه نمد سيليكوني عملكرد بسيار عالي، طول عمر بالا و مقاومت در برابر ضربه خوبي از خود نشان مي‌دهد. اين كاسه نمد تحمل دماي منفي ۵۰ تا ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد را دارد.
كاسه نمد پلي اورتان
كاسه نمد پلي اورتان از مقاومت بسيار بالايي برخوردار است و مي‌تواند در برابر فرسودگي و ضربات وارد شده از خود مقاومت نشان دهد.
كاسه نمد چرم
كاسه نمد چرم انعطاف پذيري بسيار بالايي دارد كه از جمله خصوصيت‌هاي خوب اين قطعه محسوب مي‌شود. از طرفي ديگر اين كاسه نمد مي‌تواند دماي منفي ۷۰ تا ۱۰۰ درجه سانتي‌گراد را تحمل كند.
كاسه نمد PU
اين كاسه نمد از مقاومت بسيار بالا در برابر نيرو و دما برخوردار است. به طوري كه مي‌تواند در دماي منفي ۴۵ درجه تا ۱۰۰ درجه سانتي‌گراد را تحمل كند.
كاسه نمد ACM
يكي ديگر از انواع كاسه نمدها، كاسه نمد ACM نام دارد. اين قطعه مقاومت بسيار بالايي در برابر ضربه داشته و يكي از خصوصيات بسيار خوب آن عمر طولاني اين كاسه نمد است. از طرفي ديگر اين قطعه مي‌تواند دماي منفي ۵۰ تا ۱۶۵۰ درجه سانتي‌گراد را تحمل كند.
كاسه نمد NBR
اين كاسه نمد در حال حاضر جزء پرمصرف‌ترين و بهترين كاسه ‌نمدهاي موجود در بازار است. از اين قطعه مي‌توان در بسياري از خودروها استفاده كرد. تحمل دماي آن‌ها از منفي ۵۵ تا ۱۰۵ درجه سانتي‌گراد است.
 
كاسه نمد ماشين چيست
چگونه مي‌توان جنس كاسه نمد را تشخيص داد؟
براي تشخيص دادن يك قطعه نسوز و با كيفيت از يك كاسه نمد معمولي بايد ابتدا آن را كمي بكشيد. اگر پس از ول كردن كاسه نمد اين قطعه به حالت اوليه خود بازگشت و شكل خود را از دست نداد به اين معني است كه جنس آن اصلي بوده و نسوز است. با اين حال اگر نمونه‌هاي معمولي كاسه نمد را كمي بكشيد و آن را ول كنيد شاهد به وجود آمدن خلل و سوراخ‌هايي در سطح اين قطعه مي‌شويد. به اين صورت كه كاسه نمد حالت اوليه خود را از دست خواهد داد.
كاسه نمدهاي باكيفيت پس از مدتي و در برخورد با گازوئيل، مايعات و روغن‌هاي ديگر به هيچ عنوان كيفيت خود را از دست نمي‌دهند و همچنان حالت خاص و نرمي شكل خود را دارند. با اين حال كاسه نمدهاي معمولي و بي كيفيت خيلي زود شكننده و خشك مي‌شوند.

 

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.