شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

همه چيز درباره كاميون و اتوبوس

زمان تعويض صفحه كلاچ

۷۴ بازديد

براي اينكه خودرو بتواند به درستي حركت كند به سيستم انتقال نيازمند است. سيستم انتقال از قطعات مختلفي مانند ديفرانسيل، گيربكس، ديسك، صفحه كلاچ و... تشكيل شده است. اين قطعات دست به دست يكديگر مي‌دهند تا قدرت موتور از حركت طولي پيستون كه به وسيله ميل لنگ ايجاد شده است در نهايت به حركت دوراني تبديل شده و به وسيله ديسك و صفحه به ديفرانسيل و جعبه دنده و در پايان به چرخ خودرو انتقال پيدا كند. تمام اين اعمال در نهايت باعث به حركت درآوردن خودرو مي‌شوند.

با اين حال هنگامي كه نياز به حركت نيست و قرار است تا خودرو كاهش سرعت داده و متوقف شود بايد سيستم انتقال قدرت قطع شده و وظيفه آن را صفحه كلاچ به عهده بگيرد. در خودروهايي كه دنده دستي دارند به وسيله مكانيزمي ديسك و صفحه كلاچ به پدال كلاچ متصل مي‌شوند تا در صورتي كه پا بر روي آن فشرده شود ارتباط موتور و جعبه دنده قطع شود. بنابراين مي‌توان گفت كه ديسك و صفحه كلاچ يكي از پركاربردترين قطعات در هر خودرو به حساب مي‌آيند. البته اين قطعات پس از مدتي نياز به تعويض خواهند داشت.

در اين مقاله مي‌خواهيم درباره زمان تعويض

صفحه كلاچ صحبت كنيم پس با ما همراه شويد.

 

تشخيص زمان تعويض صفحه كلاچ

حتماً مي‌دانيد كه امكان ديدن صفحه كلاچ و ديسك بدون باز كردن ديفرانسيل وجود نخواهد داشت. در نتيجه به همين منظور تشخيص بهترين زمان تعويض صفحه كلاچ فقط در صورت باز كردن ديفرانسيل و توجه به نشانه‌هاي اين قطعات امكان‌پذير خواهد بود. سوالي كه براي اكثر رانندگان پيش مي‌آيد اين است كه چگونه بايد تشخيص داد صفحه كلاچ خودرو نياز به تعويض دارد؟ در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم كه علائم و نشانه‌هايي وجود

دارد كه نشان مي‌دهند زمان تعويض صفحه كلاچ فرا رسيده است. از جمله اين نشانه‌ها عبارت‌اند از:

بيشتر بخوانيد: فروش لوازم يدكي ماشين سنگين

  • ضعف بسيار شديد خودرو در هنگام حركت در سربالايي‌ها مي‌تواند به معناي زمان تعويض صفحه كلاچ باشد.
  • اگر حركت خودرو در حالت سكون با دنده دو با خاموش نشدن خودرو همراه باشد و خودرو همچنان به حركت خود ادامه دهد به اين معني است كه زمان تعويض ديسك و صفحه كلاچ خودرو فرا رسيده است. با اين حال نكته‌اي كه بايد توجه كنيد اين است كه اين روش فقط يك تست تجربي است و دقت كافي ندارد.
  • اگر دنده يك و دنده عقب خودرو شما به سختي جا مي‌رود به اين معني است كه زمان تعويض صفحه كلاچ خودرو فرا رسيده است. با اين حال اگر تمام دنده‌هاي خودرو به سختي جا بروند به احتمال بسيار زياد به معناي به اتمام رسيدن روغن گيربكس است.
  • يكي از اصولي‌ترين و بهترين روش‌هاي تشخيص زمان تعويض صفحه كلاچ اين است كه در حال حركت با سرعت ۲۰ كيلومتر بر ساعت باشيد، خودرو را در دنده چهار قرار دهيد و پدال گاز را تا نهايت فشار دهيد. در اين حالت اگر موتور خودروي شما پرش داشته باشد به معناي اين است كه ديسك و صفحه كلاچ با يكديگر درگير نيستند. بنابراين مي‌توان آن را يكي ديگر از علائم تعويض صفحه كلاچ دانست.
  • يكي از نشانه‌هاي تعويض صفحه كلاچ اين است كه خودرو در حالت سكون و در دنده يك قرار داده شود و اگر در اين حالت پدال كلاچ را رها كنيد بدنه خودرو بلرزد.
  • شتاب هاي اوليه و شتاب هاي ناگهاني كه در خودرو به وجود مي‌آيد مي‌تواند يكي ديگر از نشانه‌هاي زمان تعويض صفحه كلاچ باشد.

 

بهترين زمان تعويض صفحه كلاچ

چه عواملي سبب كاهش عمر صفحه كلاچ خودرو مي‌شوند؟

ديسك و صفحه كلاچ نوعي قطعه مصرفي در خود را به شمار مي‌روند كه از مقاومت كافي در برابر گرما و فرسايش ناشي از اصطكاك و تنش برخوردار هستند. اما با اين حال برخي از عوامل باعث كاهش طول عمر صفحه كلاچ مي‌شوند. از جمله اين عوامل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • فشار به خودرو در سربالايي
  • حركت با شتاب زياد
  • عادت بد قرار دادن پا بر روي كلاچ خودرو
  • تاب داشتن و خط داشتن فلايويل
  • جنس نامرغوب صفحه كلاچ
  • تعداد سرنشين در خودرو

علائم ضعيف شدن صفحه كلاچ

همان‌طور كه گفته شد، وظيفه انتقال نيرو موتور به قسمت گيربكس برعهده صفحه كلاچ و ديسك است. پس از آن پدال كلاچ از انتقال نيرو جلوگيري مي‌كند تا تعويض دنده توسط راننده به درستي انجام شود. خوشبختانه ضعيف شدن صفحه كلاچ با علائمي همراه است و اگر يك راننده خبره با اين علائم آشنا باشد مي‌تواند به سرعت صفحه كلاچ را تعويض كند. از جمله علائم و نشانه‌هاي ضعيف شدن صفحه كلاچ مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • هنگامي كه پدال كلاچ حالت فنري و ارتجاعي خود را از دست بدهد و خشك و سفت شود.
  • شنيده شدن صدا در هنگام تعويض دنده.
  • هنگام رها كردن كلاچ پاي راننده به سرعت به سمت عقب رانده شود.
  • زمان‌هايي كه در هنگام حركت خودرو دور موتور افزايش پيدا كند، اما سرعت آن به نسبت دور موتور بالا نرود.

نكته‌اي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه خراب شدن سيم كلاچ و يا خشكي آن در برخي از مواقع باعث پله پله شدن كلاچ خودروي شما نيز خواهد شد. درست است كه بايد به اين موضوع توجه كنيد اما با اين حال نيازي به تعويض صفحه كلاچ نخواهيد داشت.

 

زمان تعويض صفحه كلاچ چند كيلومتر است

زمان تعويض صفحه كلاچ چند كيلومتر است؟

بدون شك يكي از مهم‌ترين سؤالاتي كه رانندگان خودروها با آن مواجه مي‌شوند اين است كه زمان تعويض صفحه كلاچ چند كيلومتر است؟ رانندگاني كه هر روز خودرو خود را روشن كرده و به سر كار و يا مسافرت مي‌روند به خوبي مي‌دانند كه با هر بار فشار دادن كلاچ خودرو چند قطعه با يكديگر درگير مي‌شوند تا بتوانند قدرت موتور خودرو را به چرخ هاي آن انتقال دهند و باعث حركت ماشين شود.

نكته بسيار مهمي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه سيستم كلاچ خودرو را پس از گذشت ۵۰ تا ۶۰ هزار كيلومتر نسبت به نوع رانندگي‌تان بايد حتماً تعويض يا در حد امكان رگلاژ كنيد. همانطور كه اشاره كرديم، اين موضوع كاملاً به نوع رانندگي شما بستگي خواهد داشت. به عنوان مثال اكثر رانندگاني كه پاي خود را بيشتر مواقع بر روي كلاچ نگه مي‌دارند و حتي در مواقع غير ضروري هم از كلاچ استفاده مي‌كنند باعث درگيري صفحه كلاچ مي‌شوند.

در نتيجه نسبت به ديگر افراد بايد سريع‌تر صفحه كلاچ خود را تعويض كنند. از طرفي ديگر رانندگان ماشين‌هاي سنگين و كساني كه در مسيرهاي برون شهري فعاليت مي‌كنند و ترافيك نه چنداني پيش روي خود ندارند ممكن است خيلي به تعويض كردن صفحه كلاچ به طور مداوم احتياج نداشته باشند. به طور كلي زمان تعويض صفحه كلاچ ماشين سنگين حدود ۷۰ و ۸۰ هزار كيلومتر در صورتي است كه شما به طور مداوم از صفحه كلاچ استفاده نكنيد. با اين حال اگر در خودروتان در شهرهايي فعاليت مي‌كنيد كه ترافيك زيادي مشاهده مي‌شود و بايد دائماً به دليل ترمز و حركت زياد از كلاچ استفاده كنيد، ممكن است اين مسافت گفته شده به نصف كاهش پيدا كند.

 

زمان تعويض صفحه كلاچ ماشين سنگين

سخن پاياني

در اين مقاله درباره زمان تعويض صفحه كلاچ، علائم و نشانه‌هاي ضعيف شدن آن صحبت كرديم. اگر از خودرو خود هر روز استفاده نمي‌كنيد شايد نسبت به رانندگاني كه هر روز با خودروشان كار مي‌كنند و يا بيرون مي‌روند كمتر نياز به تعويض صفحه كلاچ داشته باشيد.

نكته بسيار مهمي كه در پايان بايد به آن توجه كنيد اين است كه اگر شما هم مانند بسياري از رانندگان اين عادت را در سر خود داريد كه مدام از كلاچ استفاده كنيد، بايد اين عادت را براي هميشه از سر خود دور كنيد. به اين خاطر كه بسته به نوع رانندگي خود و با رعايت كردن يك سري از استانداردها مي‌توانيد  عمر مفيد صفحه كلاچ ماشين خود را افزايش دهيد. پس سعي كنيد با رانندگي معقول و كم شتاب تا ۷۰ هزار كيلومتر، عمر صفحه كلاچ خود را افزايش دهيد‌.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.